Interactieve marketing
Het zou geen verrassing moeten zijn dat interactieve content een groot deel uitmaakt van het opvallen in de huidige markt. Audio- en visuele content groeit snel en wordt jaar na jaar steeds belangrijker. Bovendien moet je op het gebied van marketing altijd rekening houden met sociale media.
Social media is de belangrijkste manier waarop jij consumenten op een boeiende manier kan bereiken, waardoor de betekenis van je klantenrelatie verandert. Consumenten willen namelijk ergens bij horen en interactie hebben met merken of bedrijven, maar ze zijn ook op zoek naar meer dan een langdradige tekst of een aantal foto’s. Ze willen worden geprikkeld, contact hebben met het merk en nieuwe dingen zien en leren. Dit kan worden bereikt met interactieve marketing. Er zijn veel manieren om interactieve marketing te gebruiken die zowel succesvol als boeiend zijn. Enkele voorbeelden zijn vragenlijsten, quizzen en peilingen. Deze helpen je informatie verzamelen terwijl je de aandacht van de consument trekt.
Bovendien hebben dingen als virtual reality (VR) en augmented reality (AR) video’s nog meer mogelijkheden geopend. Hierdoor kan jij creatief worden met de manieren waarop je probeert de aandacht van de consument te trekken. Daarnaast krijg je doormiddel van normale video’s ook al veel kansen. Dit komt doordat social media platformen veel verschillende manier bieden hoe jij je video’s kan plaatsen, maar daar straks meer over.
Socialmedia trends 2022
1. Social media stories
Wat begon als een trend op een enkel platform, is uitgegroeid tot iets dat te zien is op elke groot social media platform die er is. De sleutel tot hun populariteit en succes in online marketing is hun beperkte online tijd. Een verhaal duurt maar 24 uur, wat een paar dingen bereikt:
- Bedrijven en merken kunnen originelere berichten delen
- De content inhoud kan gericht worden op mensen die het echt willen zien
- De berichten verbinden op een persoonlijkere manier met het publiek
- Mensen voelen de behoefte om in contact te blijven met een bedrijf of merk dat ze leuk vinden
Er zijn veel manieren om verhalen te gebruiken. Zo kan je gebruik maken van een livevideo die nog directer aanvoelt, of kan het dienen als een oproep tot actie. Online marketeers kunnen ze zelfs gebruiken als een geweldige manier om informatie te verzamelen via peilingen en quizzen zoals in het het vorige hoofdstuk werd behandelt. Bovendien kunnen verhalen met behulp van locatie- en geofilters specifieke doelgroepen bereiken, wat natuurlijk superhandig is.
2. TikTok
TikTok zal blijven groeien en merken moeten het serieus gaan nemen.
Als je het over sociale media hebt is TikTok een platform om te overwegen, als je het nog niet gebruikt. Door de snelle opkomst van TikTok heeft de app 1 miljard gebruikers bereikt en dat telt nog steeds.TikTok heeft een enorme betrokkenheid en biedt individuen en merken de mogelijkheid om hun video’s viraal te laten gaan en normaal gesproken is dat niet makkelijk op het gebied van sociale media.Wat de inkomsten van het platform betreft, was TikTok in 2021 de best verdienende niet-game-app met meer dan € 100 miljoen uitgegeven door gebruikers. Dit toont alleen maar het verdienpotentieel van de app voor marketeers en bedrijven die de verkoop onder jonge consumenten willen stimuleren.Influencers hebben ook een rol gespeeld in de opkomst van TikTok, waarbij velen enorme bedragen verdienden via sponsorovereenkomsten. Momenteel besteden merken nu nog veel aandacht aan influencer marketing op het platform. Merken beginnen in te zien dat ze op TikTok veel meer mensen kunnen bereiken dan op Instagram of Facebook.
3. Social commerce
Het is nog nooit zo eenvoudig geweest om een product of dienst te vinden via sociale media. Tijdens de pandemie stroomden bedrijven massaal naar Instagram, YouTube en TikTok om klanten online winkels aan te bieden ter vervanging van hun fysieke winkels.
Het is dan ook geen verrassing om te zien dat social commerce, ook wel social shopping genoemd naar verwachting in 2025 wereldwijd € 1,1 biljoen zal bereiken, een groei die drie keer sneller is dan traditionele e-commerce.
In 2022 zal de ervaring van social commerce evolueren, aangezien platforms achter de schermen werken om klantbetalingen mogelijk te maken zonder de sociale media platformen te verlaten, waardoor een feilloze klantervaring wordt gecreëerd.
TikTok is een samenwerking aangegaan met Shopify, Instagram maakt enorme ontwikkelingen met hun winkelgebied binnen de app. Daarnaast kijkt YouTube ook naar het verbeteren van hun shoppable-tags in video’s en kunnen bezoekers van Pinterest al winkelen. Door deze ontwikkelingen en verbeteringen zal de markt dus ontzettend hard gaan groeien.
De sleutel tot het stimuleren van betrokkenheid met de consument is dat bedrijven tijd gaan besteden aan het presenteren van hun ‘etalages’ op Instagram. Het is niet langer voldoende om te vertrouwen op één geweldige afbeelding, bedrijven moeten meerdere afbeeldingen per product hebben en belangrijke keywords toevoegen in de beschrijvingen. Video’s zijn ook cruciaal geworden omdat de populariteit steeds groter wordt, zoals blijkt uit de groei van TikTok en de recente overgang van Instagram en Youtube naar reels en shorts, wat ontzettend populair is geworden onder het publiek. Deze populariteit brengt dan ook grote kansen met zich mee
4. Youtube ads
Vorig jaar groeide de wereldwijde omzet van YouTube tot bijna $ 29 miljard, een stijging van bijna 46 procent ten opzichte van 2020. Dit omzetniveau plaatst het socialemedia platform op gelijke hoogte met Netflix en is het resultaat van de toename van meer traditionele tv-adverteerders op het kanaal, direct response-advertenties en merkadvertenties.
De ruimte voor groei of ruimte voor groei is absoluut enorm. Het is nog steeds super goedkoop wat voor per view betreft en de grote bedrijven zijn er nog niet, of doen het niet echt goed. Dit betekent dat iedereen een concurrentievoordeel kan behalen door een slimme YouTube-advertentiestrategie te hebben.
Video marketing
Er zijn geen tekenen dat de videomarketing trend in de nabije toekomst minder populair gaat worden. In 2022 is het net zo belangrijk als altijd, zelfs nog meer. Het erg erg belangrijk om een video-aanwezigheid te hebben om je producten en diensten op de markt te brengen.
Video’s worden wereldwijd door mensen bekeken, waarbij meer dan 80% van de internetgebruikers elke maand video’s bekijkt. Die cijfers houden zelfs dagelijks stand, waarbij meer dan 50% van de consumenten elke dag video’s bekijkt. En de waarheid is dat ze meer willen. Video’s zijn erg populair omdat het gemakkelijk te consumeren is en het is goed voor marketeers, omdat het de interactie verhoogt en gebruikers meer aanspreekt dan tekst. Daarom gebruikt meer dan 80% van de bedrijven video’s als een van hun marketingtools.
En hoewel je bij videomarketing misschien meteen aan sites als YouTube denkt, gaat het veel verder dan dat. YouTube is een effectief platform, maar je kunt ook videoberichten plaatsen of als onderdeel van een pagina opnemen. En als je eenmaal een video hebt, kun je deze op verschillende manieren gebruiken, zoals:
- Opnemen en publiceren als een artikel of blog
- De audio gebruiken als podcastaflevering
- Bijvoegen bij andere content om meer aandacht te trekken
Videomarketing kan naast andere trends worden gebruikt om te zorgen voor b
oeiende en zeer effectieve marketingstrategieën. Bovendien kunnen livestreams even effectief zijn. Mensen kijken graag naar inhoud, dus geef ze wat ze willen.
Marketing automatisering
Online marketing wordt in 2022 een stuk functioneler en makkelijker. Dat is allemaal te danken aan de automatisering binnen het marketinggebied. Marketing automatisering wordt gerealiseerd door een combinatie van online marketing en softwaretechnologie te gebruiken. Door gebruik te maken van automatisering zal de klantreis en klantrelatie een stuk beter en doelgerichter verlopen. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld als iemand content download via je online kanaal of website, dan kan je deze lead geautomatiseerd opvolgen. Zo kun je bijvoorbeeld specifieke en gepersonaliseerde mails versturen op het juiste moment, om de consument te triggeren tot bijvoorbeeld conversie.
Influencer Marketing
Influencers zijn personen die veel invloed hebben en expert zijn geworden binnen de platforms die ze gebruiken (LinkedIn, YouTube, Instagram) en worden vertrouwd door hun publiek. Een bekende macro-influencer heeft meestal zo’n 1 miljoen (of meer) volgers op hun social media-accounts. Voor het MKB is het beter om te investeren in micro-influencers, dit zijn individuen met 1.000-10.000 volgers. Deze influencers hebben een hogere betrokkenheid vanwege hun meer gedefinieerde doelgroepen en dat leidt tot meer conversies.
Micro-influencers worden door hun publiek gezien als ‘alledaagse’ mensen, in tegenstelling tot macro-influencers waarvan beroemdheden worden gezien als een persoon met een onbereikbare levensstijl. Als gevolg hiervan is de kans groter dat het publiek de mening en aanbevelingen van micro-influencers mening vertrouwt.
Bedrijven kunnen bestaande micro-influencers in hun branche benutten door een connectie te creëren of hun eigen volgers opbouwen en zelf niche-influencers worden.
Pushmeldingen
Twee dingen zorgen voor de snelle de opkomst van pushmeldingen als online marketingtrend. Ten eerste raakt het landschap van e-mailmarketing zo beladen met concurrentie, dat het alleen maar moeilijker wordt om via dat kanaal echt contact te maken met je publiek. Ten tweede gebruiken mensen steeds vaker mobiele telefoons voor alle soorten online activiteiten, waaronder het zoeken naar merken en online winkelen.
Het is dan ook logisch dat bedrijven pushmeldingen gaan gebruiken als een effectievere manier om de aandacht van de klant te trekken. Tegenwoordig staat meer dan de helft van de consumenten pushmeldingen toe op hun telefoon, zodat merken contact met hen kunnen opnemen.
Er is echter een grens wat betreft het aantal meldingen waar bedrijven op moeten letten. Uit brancheonderzoek is gebleken dat de uitschrijf percentages voor pushmeldingen in alle sectoren onder de 1% blijven wanneer het aantal dagelijkse pushmeldingen laag is. Zodra het een bepaalde drempel bereikt (ongeveer 10+ meldingen), beginnen die afmeldingen te stijgen.
Voice Search
Volgens onderzoek van Review42 naar spraakgestuurd zoeken, ontdekten ze dat 55% van de tieners elke dag spraakgestuurd zoeken gebruikt. Deze massale acceptatie door de hele generatie laat zien hoe populair gesproken zoekopdrachten in de toekomst zullen worden.
Er zijn een aantal redenen waarom Voice Search (een functie die we rond 2014 allemaal met onze smartphones ontvingen) dit jaar een grote vlucht neemt. Ten eerste, de toenemende acceptatie van slimme luidsprekers. 20% van de huishoudens heeft wel eens een slimme speaker gekocht, zoals Amazon Alexa, die goed samengaat met Sonos of Google Home. De adoptie van apparaten die volledig spraakgestuurd zoeken, is een grote indicator van hoe mensen aan dit nieuwe gedrag gewend zijn geraakt.
Ten tweede beweert Google dat ze 95% nauwkeurigheid hebben bereikt met hun Voice Search. Met een hogere nauwkeurigheid van zoeken, is het gebruikersgemak voor gesproken zoekopdrachten gestegen. Nu de nauwkeurigheid stukken beter is en aansluit op wat je vraagt, en het gemak van het gebruik van je stem om resultaten te krijgen, wordt dit proces erg persoonlijk en aantrekkelijk voor consumenten.
Ten derde en het belangrijkste is dat tegen 2023 50% van al het online winkelen via spraakresultaten zal plaatsvinden. Met zoveel groeifactoren die wijzen op de opkomst van gesproken zoekopdrachten, is het voor de toekomst zeer essentieel om uw website klaar te maken voor gesproken zoekopdrachten.
Tijdens het schrijven van deze blog vonden we een gids van SEM Rush. Dit artikel leert je in 7 eenvoudige stappen hoe je een website kunt optimaliseren voor gesproken zoekopdrachten.