SERP staat voor Search Engine Result Pages en is de resultatenpagina van een zoekmachine. Een SERP krijg je bijvoorbeeld te zien als je een zoekopdracht in Google doet. De resultatenpagina geeft een lijst weer met de titel, URL en meta description van alle resultaten. Je krijgt alleen de resultaten te zien die voor jouw zoekopdracht relevant zijn, die geselecteerd worden op basis van een speciaal algoritme.
Naast de ‘standaard’ zoekresultaten zullen er op de resultatenpagina ook Google Adwords advertenties, afbeeldingen, video’s of Google Shopping advertenties weergegeven. Welke van die categorieën worden weergegeven, is afhankelijk van de zoekopdracht die je invoert.
Welke positie scoort jouw website?
Je wilt natuurlijk liever niet tientallen pagina’s moeten doorspitten om te ontdekken welke positie jouw website of pagina heeft in de SERP. Er zijn een aantal tools beschikbaar waarmee je heel snel een SERP check kunt doen. In een paar seconden kom je te weten welke positie jouw pagina scoort in de zoekresultaten op een bepaald zoekwoord. Nog een voordeel van zo’n rankchecker is dat de resultaten vaak beter zijn dan dat je het zelf zou doen. Rankcheckers maken namelijk geen gebruik van gepersonaliseerde zoekresultaten en zijn daarmee volledig neutraal.
Hoe kun je de positie van jouw website verhogen?
Er zijn een aantal dingen die je kunt doen om een hogere positie in de zoekresultaten te krijgen. Als je een betere positie in de onbetaalde resultaten van Google wilt krijgen, dan is het verstandig om aan SEO te doen. Wil je juist betere resultaten in de advertenties of Google Shopping, dan is het beter om met SEA aan de slag gaan. Afhankelijk van je marketingdoelstellingen kun je kiezen welke aanpak beter voor jouw website is.
Hulp nodig?
Wil je graag advies over hoe jouw webpagina hoger in de resultatenpagina kan komen? Wij helpen je graag verder om de beste resultaten te behalen. Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek.