Bij lokale marketing richt je jouw marketingactiviteiten op een lokaal of regionaal publiek door middel van geografische targeting. Deze vorm van marketing wordt steeds vaker gebruikt omdat je marketingactiviteiten op deze manier persoonlijker kunt maken, waardoor ook de kans op conversie hoger is. Lokale marketing is met name interessant voor bedrijven die omzet afhankelijk zijn van mensen uit de regio. Denk hierbij aan lokale ondernemers zoals: Coaches, personal trainers, rijscholen, makelaars of opticiens.
Lokaal adverteren
Het voordeel van lokaal adverteren, zowel offline als online, is dat je met de advertenties specifieke kenmerken van jouw lokale onderneming kunt belichten. Denk hierbij aan tijdelijke acties, openingstijden en specialisme. Door te targetten op geografie, en in te spelen op de behoeftes van jouw potentiële klant, maak je de boodschap relevanter waardoor hij beter werkt. De data die wordt verkregen tijdens het adverteren is zeer waardevol. Je hebt namelijk specifieke informatie over de behoeftes van jouw potentiële klanten in jouw eigen regio. Met deze informatie kun je de productbehoefte in kaart brengen en deze als uitgangspunt nemen voor jouw toekomstige online marketing campagne.
Online marketing in diverse vormen
Lokale/local online marketing komt voor in diverse vormen. Zo kun je als ondernemer adverteren via een zoekmachine (SEA) of via social media platformen zoals Facebook en Instagram. Het voordeel van deze lokale marketing vormen is dat je potentiële klanten op een eenvoudige manier kan bereiken. Je kan namelijk jouw advertentie laten zien aan mensen in een bepaalde woonplaats of in een straal van een aantal kilometers rondom jouw onderneming. Dit zorgt ervoor dat je gerichter kan adverteren en je budget beter wordt besteed. Door de data die je verkrijgt uit de advertenties kun je jouw advertentie optimaliseren waardoor deze weer relevanter wordt voor de potentiële klanten.