7 tips voor het opvolgen van leads

Geplaatst door Christian van den Berg • 30 maart 2022

 

Een potentiële klant ziet je advertentie of website en heeft een contactformulier ingevuld. Wordt deze lead nu ook klant? Dat ligt helemaal aan jouw manier van opvolgen.

Het opvolgen van leads is ontzettend belangrijk wat betreft het maken van sales. Maar liefst 80% van alle sales hebben follow-ups nodig.

Leads opvolgen klinkt misschien makkelijker dan het lijkt. Leads opvolgen gaat niet alleen over dat je het even doet, er komen veel andere dingen bij kijken die van groot belang kunnen zijn. Er moet een duidelijk plan zijn over hoe je de leads gaat opvolgen. Zo ga je onder andere kijken naar de lead funnel, de prikkels, timing en soort communicatie. In deze blog gaan wij jou een aantal handige tips laten geven hoe jij leads moet opvolgen. 

Wat is een lead eigenlijk?

Voordat we beginnen willen wij graag nog even toelichten wat een lead eigenlijk precies is. Heel simpel gezegd, een lead is een potentiële klant, of een spoor naar een potentiële klant. Je hebt verschillende type leads. Zo heb je leads die redelijke interesse tonen, op het punt staan van conversie of totaal geen interesse tonen. Als je de blog verder leest zul je te weten komen welke type leads er zijn en wat ze voor jou kunnen betekenen.

 

7 handige tips

Nu je weet wat een lead is en welke je moet opvolgen gaan we jou 7 handige tips geven om te zorgen dat jij je leads succesvol kan opvolgen.

 

1. Classificeer je leads

Iedere lead heeft een bepaalde interessegraad. het gaat er dus echt om hoe de lead naar je toe is gekomen. Is de lead bijvoorbeeld super ‘heet’ klaar voor conversie of toont lead alleen nog maar wat interesse en heeft hij of zij nog wat opwarming nodig.

Classificeer jouw leads in drie groepen: heet, warm en koud. Het is erg belangrijk dat jij dit doet, zodat je niet iedere lead hetzelfde benaderd.

 

 

Hete lead: Een lead die super geïnteresseerd is en al zo goed als klaar is voor conversie.

Warme lead: Een lead die interesse toont nadat hij of zij bijvoorbeeld een contactformulier heeft ingevuld.

Koude lead: Een lead die weinig of helemaal geen interesse toont en niet reageert op contactaanvragen.

 

 

2. Volg de lead zo snel mogelijk op

De snelheid waarop jij reageert op binnenkomende leads is erg belangrijk. Er is veel concurrentie en die pakken maar al te graag jouw lead van je af. Het is dus van groot belang dat je de lead snel opvolgt. Dit kun je doen door bijvoorbeeld een welkoms e-mail te sturen of meteen te bellen. Biedt de mogelijkheid voor de lead om vragen te stellen. Mocht je direct een sale willen maken kan je het best bellen voor bijvoorbeeld een afspraak of een offerte aanvraag. Wij raden aan om dit in ieder geval binnen 24 uur te doen, maar het liefst op dezelfde dag nog. Hoe langer je wacht, hoe groter de kans dat de lead zijn interesse verliest of wordt weggekaapt door een concurrent.

 

 

3. Maak het persoonlijk

Zorg ervoor dat als je een lead opvolgt dit persoonlijk doet. Door te bellen maak je het natuu

rlijk al persoonlijk, wat erg positief is. Zorg ervoor dat je tijdens een telefonisch gesprek alle relevante vragen doorneemt. Dit kunnen persoonlijke of bedrijfsgerichte vragen zijn, maar ook vragen om te kijken of de lead 100% geschikt is voor jouw product of dienst.

Daarnaast kan je dus ook klanten opvolgen via een mail of bericht, als je dit doet is het ook erg belangrijk dat je het persoonlijk doet. Dit kun je bijvoorbeeld doen door de naam te vermelden, relevante informatie te delen of de mail echt daadwerkelijk zelf te typen.

 

4. Soorten communicatie

Er zijn verschillende manieren waarop jij je leads kan opvolgen. Dit kan je doen via de telefoon, e-mail of berichten.

Telefoon: Bellen is en blijf een geweldige manier om je leads op te volgen. Tijdens een telefonisch gesprek kun je gemakkelijk laten zien wat je expertise is en maak je het direct persoonlijk. Daarnaast laat je ook echt zien dat je het beste wilt voor de klant doordat jij je waardevolle product of dienst aan hem of haar aanbiedt. Telefonisch contact is dan ook de beste en snelste manier om conversie te maken.

E-mail: Mailen is een handige manier om je lead te laten introduceren met wat jij aanbiedt. Via een (persoonlijke) mail kan jij ervoor zorgen dat de lead nog meer interesse wekt. Mailen is dan ook handig om een lead binnen te halen voor de langere termijn. Nadat je een lead meerdere keren hebt gemaild kan je hem of haar altijd nog een keer telefonisch opvolgen. Door de lead na een mail ook nog eens te bellen zal de conversie nog makkelijker verlopen.

Berichten: Het sturen van berichten kan het beste zijn voor leads waar je al contact mee hebt gehad. Let goed op tijdens de gesprek die je hebt gehad met de lead, maak desnoods notities. Op deze manier kan jij een persoonlijk bericht sturen over bijvoorbeeld een blog op jouw website of een andere leestip. Daarnaast kan je ook altijd een vervolgbericht sturen met nieuwe producten of diensten die jij aanbiedt.

 

5. Zorg voor goede prikkels

Tijdens het opvolgen van leads is het erg belangrijk dat de leads ook geprikkeld worden om over te gaan tot conversie. Dit kan je bijvoorbeeld doen tijdens een telefonisch gesprek door te vertellen dat er een speciale actie loopt.

Ook kan je in je berichten of mails zorgen voor snellere conversie door verschillende CTA’s te verwerken. Je kunt bijvoorbeeld gebruik maken van buttons, vetgedrukte teksten en links. Daarnaast werkt het gebruik van speciale teksten als ‘alle informatie, meer info, bestel direct of neem contact op’ ook vaak. Bovendien is het belangrijk dat je in je berichten of mails relevante content deelt. Zo kan je in je berichten of mails verschillende dingen zetten als blogs, succesvolle opdrachten, team info en diensten. Ook kan je natuurlijk altijd de lead doorlinken naar jouw website.

 

 

6. Zorg voor duidelijke afspraken

 

Naast het allereerste contact is het belangrijk dat het vervolg ook duidelijk is. Zorg er dan ook voor

dat je tijdens het gesprek of contact een duidelijke afspraak maakt voor het volgende contact. Dit kan een fysieke afspraak zijn of bijvoorbeeld een belletje. Ook de tijd waarop je de afspraak maakt is belangrijk. Zorg ervoor dat het een geschikt moment is voor de lead, zodat hij of zij makkelijk is te bereiken.

Vaak werken fysieke afspraken het beste. Tijdens een fysieke afspraak voelt alles nog persoonlijker en kan jij duidelijk uitleggen wat je doet, wie je bent en wat voor waarde je creëert voor de lead.

 

7. Hou al het contact bij

Het is belangrijk dat jij precies bij kan houden met wie je contact hebt gehad en hoe het contact was. Daarnaast kan je ook noteren wie je hebt proberen te bereiken maar niet te pakken hebt gekregen. Dit kan je handig doen in een lijst op Excel, maar er zijn ook verschillende programma’s die ervoor dat het allemaal automatisch gaat. Door al het contact bij te houden voorkom je dat je een lead vergeet te bellen of juist dubbel belt.

Ook kun je in deze lijsten alle belangrijke gegevens noteren van de lead zoals naam, adres, mail en telefoonnummer.

Daarnaast is het ook belangrijk om uit te zoeken wanneer je doelgroep het best telefonisch bereikbaar is. Hou bijvoorbeeld bij op welke dagen en tijdstippen je de meeste reactie hebt. Ook kan je het uitzoeken voor je doelgroep doormiddel van internet.

Ondervind jij moeite met het opvolgen van leads?

Heb jij nog steeds moeite met het opvolgen van leads of heb je er simpelweg geen tijd voor? Dan kunnen wij jou helpen. Neem dan hier contact met ons op en zodat wij gaan zorgen dat jij geholpen gaat worden.

Benieuwd naar leadopvolging?
Neem dan contact met ons op via de knop hieronder.
Contact