Het verschil tussen b2b en b2c leadgeneratie

Geplaatst door Christian van den Berg • 1 april 2022

 

Als het gaat om het genereren van leads, zal het type klant dat je hebt een grote beïnvloeder zijn. Hiermee bedoelen we of je in een B2C- of B2B-markt werkt. Beide hebben veel overeenkomsten maar ook veel verschillen over hoe je leads kunt genereren. In dit artikel kijken we naar de verschillen tussen B2B en B2C leadgeneratie.

Verschil 1: De duur van de klantreis

Bedrijven die contracten afsluiten voor diensten hebben vaak een veel grotere opdracht en langere duur. Vaak gaat het ook om veel geld. De hoeveelheid tijd en middelen die wordt besteedt aan het vinden van de beste deal is vaak veel meer dan die van een individuele consument. Dit kan ervoor zorgen dat de klantreis stukken langer wordt. De klantreis van bedrijven kan vaak wel maanden, of soms zelfs jaren duren.

In de B2C-wereld is dit vaak andersom. Veel verkoopprocessen lijken vlot te verlopen en gaan meestal over veel minder geld. Dit helpt om het proces korter te maken en gemakkelijker te voltooien.

 

Verschil 2: Specifieke content

Er zijn enkele belangrijke verschillen in de inhoud die je moet gebruiken om specifieke soorten publiek aan te trekken. Als het op B2B aankomt, is je doelgroep bedrijfseigenaren of degenen die belangrijke beslissingen nemen binnen een bedrijf. Daarom moet je inhoud informatief en correct geformuleerd zijn. Dit zal soms betekenen dat je een zakelijkere uitstraling moet hebben.

In B2C moet de inhoud die je produceert echter ook boeiend zijn, maar kan minder formeel zijn. Dit is waar het gebruik van video en ook infographics zeer nuttig kan zijn. Het is erg belangrijk om je lezers effectief te kunnen betrekken en hen actief te betrekken om details bij jou achter te laten.

 

Verschil 3: Doelgroepgrootte

Weten wie je publiek is, is erg belangrijk, ongeacht in welk gebied je werkt. Als je klanten in he

t B2C-aanbod vallen, zul je merken dat het bereik van het publiek veel

breder is. Degenen die een geweldig B2C-plan

voor het genereren van leads maken, trekken de aandacht van de klant terwijl de concurrentie toekijkt hoe jij hun pote

ntiële klanten afpakt.

Aan de andere kant zal B2B zich richten op een smallere markt, meestal de bedrijfseigenaar of de besluitvormers van het bedrijf. Het doel van dit type publiek is ervoor te zorgen dat je producten en diensten op de radar staan ​​wanneer ze een aankoop doen. Dit wordt bereikt door effectieve marketing en productpromotie.

 

Verschil 4: Social media gebruik

Social media is een van de beste manieren om nieuwe leads te genereren. Dit komt door de grote aantallen gebruikers op verschillende online platformen. De vele grote platformen die zich de afgelopen jaren hebben ontwikkelt hebben ieder hun speciale tintje, hierdoor kan jij het geschikt platform vinden voor je doelgroep.

In B2B is LinkedIn het beste social media platform om te gebruiken. LinkedIn helpt om besluitvormers of zelfs eigenaren van bedrijven direct te zien en te benaderen. Door deze mogelijkheden ben jij in staat om verbindingen op te bouwen die waardevol zijn voor je bedrijf met unieke kansen voor het genereren van leads.

Met B2C zijn er echter een groot aantal sociale platforms die nuttig kunnen zijn. Instagram, Facebook, Twitter en zelfs LinkedIn kunnen jou helpen specifieke klanten te vinden en aan te trekken. B2C-marketeers zullen deze platformen regelmatig gebruiken om berichten te promoten of zelfs om met klanten in contact te komen over producten en diensten.

 

Verschil 5: De verkoop van producten

Wat betreft het verkopen van je producten, zijn er een aantal verschillen tussen B2B en B2C. De meeste B2B-verkopen zullen plaatsvinden via langdurige relaties. Dit soort verkopen vinden meestal plaats met mensen die ze persoonlijk kennen en of waarmee ze eerder hebben samengewerkt in wie ze vertrouwen. Voor B2B-conversie moet je dus een goede relatie opbouwen en het vertrouwen van je klant winnen.

B2C-verkoop daarentegen gaat meer over ervaringen en kwaliteit. De meeste klanten kennen de personen van wie ze producten of diensten kopen niet, dus werken ze op basis van reputatie. Dat is de reden waarom de focus voor B2C-bedrijven moet liggen op het opbouwen van die kwaliteitsgestuurde perceptie. Het is daarom belangrijk om ervoor te zorgen dat er weinig negativiteit rond je bedrijf of producten hangt. Hiermee bedoelen wij dat je ervoor moet zorgen dat je klanten tevreden blijven en goede recensies achterlaten, zodat jij het vertrouwen wint van potentiële klanten.

 

Conclusie

De verschillen tussen B2B- en B2C-leadgeneratie zijn duidelijk te zien. Hoe je dit proces uitvoert, zal het succes bepalen van je campagnes. Het begrijpen van je publiek is cruciaal en zou van groot belang moeten zijn wanneer je een vorm van marketingstrategie opbouwt.

 

Mogelijkheden

Ben jij na dit artikel nou ook geïnteresseerd geraakt in de verschillende soorten leads. Benieuwd of wij jou kunnen helpen met het vinden naar je doelgroep? Neem dan contact met ons op!

Hulp nodig bij het genereren van leads?
Neem dan contact met ons op via de knop hieronder.
Contact