Wat is online leadgeneratie?
Leadgeneratie is een van de állerbelangrijkste punten voor bedrijven wat betreft de klanten groei en stijgende omzet. Ieder bedrijf heeft een constante stroom aan nieuwe kwalitatieve leads nodig om nieuwe klanten te werven. Door nieuwe klanten stijgt je omzet en kun jij je doelstellingen behalen.
Met leadgeneratie ga je aan de slag met alle nodige werkzaamheden om een potentiële klant te vinden en om te zetten tot een daadwerkelijke lead die geschikt is voor jouw bedrijf. Bij deze werkzaamheden wordt gebruik gemaakt van allemaal verschillende marketing en sales activiteiten, het is dan ook belangrijk om een goed en duidelijk plan te hebben voor je van start gaat.
Hoe pak je leadgeneratie aan?
- Bepaal je doel – wat wil ik behalen?
- Bepaal je doelgroep – wie wil ik bereiken?
- Bekijk de buyer journey – welke fases legt de klant af voordat hij/zij een conversie maakt bij jou?
- De methodes – welke online kanalen en tools ga je gebruiken?
- Van start gaan – het is tijd om het plan uit te voeren.
- Analyseren – bekijk de resultaten en zorg voor optimalisatie.
Online kanalen blijven de laatste jaren maar groeien en dit zal voorlopig ook zo blijven. Het is dan nu ook hét moment om te beginnen met het optimaliseren van je online leadgeneratie.
1. SEO Leads
Search Engine Optimalisatie is erg belangrijk voor de lange termijn leadgeneratie.
Vroeger was het zo dat je met hier en daar een keyword je website al een stuk hoger op de zoekpagina kreeg, maar dat is nu niet meer het geval helaas. Tegenwoordig zijn SEO strategieën niet alleen gefocust op keywords, maar op veel meer. Dit komt door het steeds veranderende zoekalgoritme van Google.
Bedrijven moeten naast de keywords verschillende dingen overwegen zoals content creatie, website optimalisatie en gebruikerswaardering. Ook is het tegenwoordig erg belangrijk dat je website ‘mobielvriendelijk‘ is. Google is namelijk een mobile-first index gestart, dit houdt in dat mobielvriendelijke websites hoger in de zoekopdrachten komen te staan.
Een website die er goed uit ziet, de juiste conversie prikkels bevat en voldoet aan de SEO voorwaarden zal zorgen voor veel nieuwe leads.
2. Landingspagina’s
Naast een goed ontwikkelde website die beschikt over een goede SEO, is een geschikte landingspagina ook erg belangrijk voor het genereren van nieuwe leads. Leads die zoeken op een bepaalde onderwerp moeten natuurlijk wel op de juiste pagina terecht komen van je website, niet op een pagina die totaal irrelevant is.
Zorg ervoor dat je landingspagina’s goed geoptimaliseerd zijn, de juiste links bevatten en relevante content bevatten.
Dit zorgt ervoor dat internetgebruikers eerder op je website komen en dus ook sneller lead van jou worden.
3. Social media
Actief deelnemen aan onderwerpen en gesprekken die relevant zijn aan jouw branche kunnen ervoor dat jij je leads vindt, maar hun jou ook.
Deelnemen aan deze onderwerpen zal ervoor zorgen dat jij gezien wordt op sociale media door jouw
doelgroep. Daarnaast laat jij zien dat je veel kennis hebt van bepaalde onderwerpen door informatieve en relevante content te delen, wat ook weer voor meer vertrouwen zorgt bij je doelgroep.
Ook kun je met alle content die je maakt op social media een grote en loyale groep volgers ontwikkelen, wat er indirect ook weer voor zorgt dat jij meer gezien wordt door anderen. Hoe meer volgers en engagement je hebt hoe meer het social media algoritme jouw pagina’s laat zien aan de gebruikers van de platformen.
Een aantal voordelen van social media zijn; meer naamsbekendheid, meer klant interactie, koopgedrag positief beïnvloeden, goedkoop adverteren en natuurlijk het genereren van bezoekers op je website. Al deze voordelen gaan zorgen voor meer leads.
4. Content marketing
Content marketing is erg belangrijk om te laten zien aan je doelgroep wat je allemaal weet en wat je allemaal kunt. Door blogs, opdrachten en bijvoorbeeld een team pagina te maken laat je zien aan je publiek wie je bent, wat je kan en wat je al gedaan hebt.
Door content marketing toe te passen wek je niet alleen vertrouwen bij je doelgroep, maar ook interesse. Daarnaast zal je ook beter vindbaar zijn in de zoekmachine, omdat je meer (relevante) content hebt op je website. Content marketing kun je ook toepassen via andere kanalen zoals social media.
5. Content op andere ‘grotere’ websites
Content van jou hoeft niet alleen op je eigen website of kanalen te staan. Het schrijven van blogs of cases op andere (grote) websites kan erg handig zijn voor creëren van naamsbekendheid en het genereren van nieuwe leads.
Er zijn veel verschillende websites waar jij je content kwijt kan, het ligt maar net aan de doelgroep wat voor jou het beste is. Ook kun je altijd influencers vragen binnen jouw branche om je blogs te plaatsen op hun website.
Jouw connectie met bekende merken, bedrijven of personen kan zorgen voor meer verkeer naar je website wat dus ook weer zorgt voor nieuwe leads.
6. Recensies
Steeds meer en meer potentiële klanten kijken naar relevante recensies over jouw bedrijf of product. Dit komt door het internet uiteraard, waar toch alles net wat minder persoonlijk en betrouwbaar is dan in het echt. Vertrouwen is erg belangrijk voor nieuwe potentiële klanten, daarom is het belangrijk dat jij ervoor gaat zorgen dat deze nieuwe potentiële klanten vertrouwen krijgen in jouw producten of diensten.
Dit doe je dus bijvoorbeeld door recensies. Zorg ervoor dat op je site, social media en op Google veel goede recensies over jou te vinden zijn.
Daarnaast zijn er ook veel websites waar mensen hun mening kunnen delen. Het is erg belangrijk dat de recensies op deze websites hoog gewaardeerd zijn, vaak hebben deze websites grote groepen die producten of bedrijven aan het vergelijken zijn. Als je ervoor zorgt dat jij daar goed opstaat genereer je veel nieuwe leads, die direct al veel vertrouwen in jou hebben.
7. Online advertising
Online advertising is erg handig wat betreft het genereren van nieuwe leads. Er zijn veel verschillende kanalen die je kan gebruiken hiervoor zo heb je bijvoorbeeld zoekmachines als Google, Safari en Bing. Naast deze zoekmachines heb je natuurlijk ook nog social media kanalen die van steeds groter belang worden Instagram, Facebook, Youtube, LinkedIn en TikTok zijn een aantal voorbeelden hiervan.
Het voordeel van online advertising is dat jij je doelgroep nauwkeurig kan bereiken. Ook bieden de advertenties veel mogelijkheden om ervoor te zorgen dat je boodschap op de juist wijze wordt gedeeld, met de juist prikkel om snel een conversie of lead te genereren.
Door online advertising te gebruiken, komen we ook nog even terug op de landingspagina’s. Het is erg belangrijk voor deze advertenties dat ze een goede, duidelijke en relevante landingspagina hebben. Door landingspagina’s te gebruiken houdt een lead zijn aandacht erbij en gaat hij/zij snel over tot conversie. Ook is het mogelijk om via bepaalde platformen een leadformulier in te bouwen. Mocht dit inderdaad kunnen is een gespecialiseerde landingspagina niet persé nodig, vaak blijkt in praktijk wel dat een landingspagina beter werkt.