Content marketing is het goed nadenken over de strategie van je bedrijf. Hierbij bedenk je  wat je wilt communiceren, naar wie, hoe je dit wil doen en via welk kanaal.

Maar wat is nou precies de betekenis van content marketing? Wanneer er gesproken wordt over content van bijvoorbeeld een website, gaat het om de inhoud van de pagina’s. De inhoud kan daadwerkelijk van alles zijn: webteksten, afbeeldingen, video’s en social media feeds maar ook de huisstijl en call-to-action buttons. Hierbij is het belangrijk dat content altijd als een doel dient. Dit doel kan zijn om (potentiële) klanten te informeren, contacteren, begeleiden of inspireren. Daarnaast is content niet alleen iets wat op de eigen website staat, maar ook wat geplaatst wordt op social media en fora.

Contentstrategie

Bij content marketing is het van belang dat je weet welk kanaal je waarvoor wilt inzetten. Wanneer kun je jouw doelgroep het beste aanspreken via Facebook of Instagram?  Op welk moment is een persbericht het meest geschikt en in welke situatie kun je het beste een tweet de wereld insturen? En vooral: wat voor toon wil je gebruiken bij al deze communicatie. Dit alles bij elkaar vormt jouw contentstrategie, welke aansluit op jouw bedrijfsdoel.

Content management

Een ander onderdeel van content marketing is content management. Wanneer er gesproken wordt over content management gaat het om het plannen, ontwikkelen, beheren en evalueren van content. Het is het operationaliseren van het plan dat voortvloeit uit de contentstrategie. De content op een website wordt beheerd met een CMS (Content Management System). Zelfs wanneer je geen technische achtergrond hebt kun je met een CMS gemakkelijk content toevoegen en aanpassen. Bekende CMS systemen voor websites zijn Drupal, Joomla en WordPress. Voor webshops is Magento één van de grootste spelers.

Contentmanager

Naast een goede contentstrategie en het juiste managementsysteem is bij content marketing ook een contentmanager van groot belang. Een contentmanager richt zich op het beheren van de inhoud van de website. Hij of zij zorgt ervoor dat er content wordt geschreven en dat alles up to date is. Hierbij wordt rekening gehouden met de SEO- en SEA-strategie. De contentmanager analyseert ook de statistieken van de website (CTR, conversie, bezoekers, bounce rate, etc). Daarnaast worden ook de social media-activiteiten door de contentmanager beheerd en voert hij of zij mogelijk de e-mailcampagnes uit. Tenslotte zorgt de contentmanager ervoor dat de gestelde doelen, die zijn voortgevloeid uit de contentstrategie, behaald worden met de juiste content via het geschikte kanaal.

Meer weten?

Heb je vragen over content marketing of content management? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Wij denken graag eens met je mee over de content marketing van jouw bedrijf. Wil je liever langskomen op ons kantoor? Je bent van harte welkom bij ons in Assen!