CPC staat voor ‘cost per click’ en is één van de afrekenmodellen waaruit je kan kiezen wanneer je online gaat adverteren. Tijdens het online adverteren is het belangrijk om te bepalen hoe jij je budget wilt spenderen. Wanneer je kiest voor de ‘cost-per-click’ methode, betaal je alleen wanneer een bezoeker daadwerkelijk op jouw advertentie klikt. Het maakt dus niet uit hoeveel mensen de advertentie zien, je betaald alleen wanneer bezoekers geïnteresseerd zijn. Tijdens het opzetten van jouw campagne kan je kiezen voor het handmatig of automatisch instellen van CPC-biedingen. Het is goed om te weten dat je vaak minder betaald dan het maximale bod dat je instelt.
Handmatige CPC-biedingen
Google Adwords geeft je de optie om je eigen bod in te stellen. Dit geeft je enorm veel vrijheid en zo zal je nooit boven je budget gaan. Voor de campagne stel je een maximaal bod in op basis van kosten per klik. Jij bepaald zelf de welke zoekwoorden waar je goed op wilt scoren en het bedrag wat je maximaal wilt uitgeven voor een klik op jouw advertentie.
Automatische CPC-biedingen
Bij het automatisch CPC-bieden, zal Adwords de juiste biedingen zelf bepalen. Jij geeft aan wat je dagbudget is en stelt je prestatiedoelen op. Google Adwords bepaalt daarna de biedingen voor de zoekwoorden met als doel zoveel mogelijk ‘clicks’ te genereren binnen het vooraf bepaalde budget. Automatische CPC-biedingen zijn erg zinvol wanneer je als bedrijf veel bezoekers naar je website wilt krijgen.
Meer weten?
Bij Leadit helpen we je graag met het opzetten van een Google AdWords campagne. Door middel van een zoekwoordanalyse kunnen wij een passende campagne maken en deze gedurende de looptijd optimaliseren.