CTR staat voor ‘click through rate’ en het laat zien hoe vaak er geklikt is op de advertentie die vertoond werd. De CTR wordt daarom in het Nederlands ook wel klikfrequentie genoemd en wordt vaak uitgedrukt in een percentage. De CTR kan worden berekend op platformen waar online geadverteerd wordt, waarvan de meest bekende Google AdWords is.

Hoe kun je de CTR berekenen?

De CTR wordt berekend door het aantal keren dat op een advertentie is geklikt, te delen door het aantal keren dat de advertentie is weergegeven. We kunnen dit het beste uitleggen met een voorbeeld. Stel, je hebt een AdWords-campagne met een advertentie die 150 keer is weergegeven op de resultatenpagina en waarvan er 60 keer op geklikt is. In dit geval is de CTR 40%, wat als volgt berekend is:

aantal klikken op de advertentie / aantal advertentieweergaven x 100% =  CTR

60            /    150                   x 100% = 40%

In dit geval geldt: hoe hoger de CTR is, hoe beter het is, omdat er dan in verhouding vaker op de advertentie wordt geklikt dan de advertentie wordt weergegeven. Zoekmachines als Google maken hieruit op dat mensen jouw advertentie relevant vinden, wat ze zullen belonen met een hogere kwaliteitsscore. De kwaliteitsscore is één van de onderdelen waar binnen Google AdWords naar gekeken wordt bij het bepalen welke advertentie een positie krijgt.

CTR in AdWords verhogen

Hoe hoger de CTR is, hoe beter dus. Maar hoe kun je deze klikfrequentie eigenlijk verhogen? We geven je een paar tips om de CTR in AdWords te verhogen.

  1. Voeg extensies toe aan de advertenties. Bij het aanmaken van een advertentie in Google AdWords kun je gratis extensies toevoegen, voorbeelden hiervan zijn productextensies of verkopersbeoordelingen. Deze extensies zorgen ervoor dat advertenties beter opvallen en geven meer informatie over jouw producten en website.
  2. Stel een vraag als kop voor de advertentie. Door een vraag te stellen, probeer je in te spelen op problemen of vragen die bij (potentiële) klanten kunnen spelen. Als mensen denken dat jij een antwoord op die vraag of dat probleem hebt, dan zullen ze waarschijnlijk sneller op jouw advertentie klikken.
  3. Vermeld het woord ‘gratis’ in de tekst. Dit kan gaan over gratis advies of een gratis sample die je kunt aanvragen. Zodra mensen zien dat jij iets gratis aanbiedt, zal de CTR van jouw advertentie waarschijnlijk gaan stijgen.
  4. Maak gebruik van een call-to-action. Hiermee prikkel je mensen om tot actie over te gaan, waarmee je ze uitnodigt om door te klikken naar de website. Als je mensen vertelt wat je graag wilt dat ze doen, dan is de kans groter dat ze dit ook daadwerkelijk zullen doen.

Meer weten?

Kunnen wij helpen om de CTR van jouw advertenties te verhogen? Of ben je op zoek naar andere vormen van online marketing waarbij wij jou kunnen helpen? Neem dan gerust contact met ons op. Onze specialisten geven je graag persoonlijk advies!