De keyword planner is een gratis tool van Google Adwords die inzicht geeft in de data van zoekwoorden. Zo wordt er onder andere data weergegeven over hoe vaak er op een zoekterm gezocht wordt, dit wordt ook wel zoekvolume genoemd. De keyword planner wordt in het Nederlands wel de zoekwoordplanner genoemd en wordt meestal gebruikt bij het maken van een zoekwoordanalyse. Om van de keyword planner gebruik te kunnen maken, heb je een Google Adwords account nodig.

Hoe werkt de keyword planner?

Bij de keyword planner kan een zoekwoord ingegeven worden, waaronder je vervolgens een grafiekje te zien krijgt. Deze grafiek laat zien hoeveel keer er in het afgelopen jaar gezocht is op die term. Onder de grafiek krijg je de volgende drie resultaten te zien:

  • Gemiddelde maandelijkse zoekopdrachten: dit laat zien hoeveel er elke maand op het desbetreffende zoekwoord gezocht wordt.
  • Concurrentie: dit wordt weergegeven in laag, normaal of hoog. Dit geeft weer hoeveel andere bedrijven er op dit zoekwoord adverteren en daarmee hoe hoog de concurrentie op dat zoekwoord is.
  • Voorgesteld bod: dit is een advies dat gegeven wordt in de keyword planner het bod dat je kunt gebruiken om te adverteren in Google Adwords.

Onder de resultaten van het zoekwoord waar je op gezocht hebt, krijg je ook nog suggesties te zien. Als je bijvoorbeeld ‘online marketing’ hebt ingegeven, dan krijg je bij de suggesties zoekwoorden te zien die met online marketing te maken hebben. Op die manier kun je zien op welke andere zoekwoorden ook zoekvolume zit. De zoekwoorden waar je geïnteresseerd in bent, kun je opnemen in je plan. Als je klaar bent, kun je deze downloaden en gebruiken als basis voor een zoekwoordanalyse.

Het belang van de keyword planner

Voor SEO en SEA is het belangrijk dat je vindbaar bent op bepaalde zoekwoorden. Met de keyword planner kun je erachter komen welke zoekwoorden dit zijn. Ook kun je onderscheid maken in zoekwoorden met veel en weinig zoekvolume, zodat jij je kunt focussen op de zoekwoorden met veel zoekvolume. Op die manier ben je zichtbaar voor meer gebruikers van de zoekmachine en is de kans groter dat mensen doorklikken naar jouw website. De keyword planner is dus ontzettend belangrijk om te analyseren op welke zoekwoorden jij de content van jouw website moet afstemmen.

Meer informatie

Wil je meer informatie over de keyword planner? Of heb je nog vragen over hoe de keyword planner van Adwords werkt? Neem dan gerust contact met ons op. Onze medewerkers hebben hier veel ervaring in en helpen je graag verder!