Bij direct marketing richt je je als bedrijf op het verkrijgen en onderhouden van een directe en structurele relatie met jouw klanten. Je benadert jouw (potentiële) klanten rechtstreeks, via bijvoorbeeld e-mail, advertenties of telemarketing. Het uiteindelijk doel van direct marketing is een reactie te krijgen van jouw (potentiële) klant.  

Verschillende vormen direct marketing

Direct marketing kan in diverse vormen verschijnen en is altijd gericht op het uitlokken van een reactie bij jouw (beoogde) klant. Een veelvoorkomende vorm van direct marketing is een coupon. Deze stimuleert de klant om actie te ondernemen. Ook tv- of radiocommercials vallen onder de categorie direct marketing, omdat zij de klant oproepen om bijvoorbeeld informatie op te vragen of een andere actie uit te voeren. Het voordeel van deze direct marketingvorm is dat de respons makkelijk meetbaar is om de effectiviteit van jouw campagne te bepalen.

De voor- en nadelen van direct marketing

Iedere vorm van marketing heeft zijn voor- en nadelen, zo ook direct marketing. Direct marketing is gebaseerd op klantgegevens en klantgedrag waardoor je als bedrijf een gericht aanbod kunt doen. Door de persoonsgerichte benadering is de kans groter dat jouw (potentiële) klant actie onderneemt. Daarnaast kun je direct marketing ook gebruiken om een langdurige relatie met je klant op te bouwen en geeft het je de mogelijkheid om klantgegevens bij te houden. Hiermee kun je dan testen uitvoeren om inzicht te krijgen in welke campagnes wel werken en welke niet.

Naast voordelen zitten er ook nadelen aan deze vorm van marketing. Sommige vormen van direct marketing, zoals telemarketing of e-mailmarketing, kunnen als vervelend worden ervaren door jouw (potentiële) klant. Denk hierbij aan het verkrijgen van het zoveelste aanbod waar je niet om hebt gevraagd van een bepaald bedrijf. Daarnaast bereik je met sommige vormen van direct marketing, zoals huis-aan-huisbladen of andere folders, maar een klein percentage van jouw direct marketing doel. Vaak worden deze folders of bladen zonder te kijken in de papierbak gegooid waardoor het niet bijdraagt aan jouw direct marketing doel. Dit laatste verschilt per product en bedrijf. Het is daarom ook van belang dat je eerst jouw klantgegevens en klantgedrag goed analyseert. Op deze manier kom je erachter welke vorm van direct marketing het beste aansluit bij jouw bedrijf en product.

Meer informatie

Wil je meer weten over direct marketing? Of wil je direct marketing inzetten voor jouw eigen bedrijf en wil je hier hulp bij? Neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen je graag op dit gebied en kunnen samen met jou kijken naar wat de mogelijkheden zijn voor jouw bedrijf.