Een alt-tag is de omschrijving van de afbeelding die op een webpagina te zien is. Vaak worden afbeeldingen gebruikt om de inhoud mee te versterken. Zoekmachines kunnen – aangezien het machines zijn – de inhoud van afbeeldingen niet bekijken. Ze moeten daarom de inhoud van de afbeelding ergens anders vandaan halen en doen dit door middel van de alt-tag. Je moet de zoekmachine dus vertellen wat er op de afbeelding te zien is door de alt-tag in te vullen.

Waarom is een alt-tag belangrijk?

Een alt-tag kan gezien worden als een belangrijke kans om de relevantie van jouw content meer onder de aandacht te brengen bij zoekmachines. Als je een goede beschrijving van de alt-tag met relevante zoekwoorden invult, kan jouw afbeelding ook gevonden worden in Google Afbeeldingen. Wanneer iemand namelijk op de zoekterm van jouw alt-tag zoeken, krijgen zij jouw afbeelding te zien. Zodra er op die afbeelding geklikt wordt, komen ze op jouw website terecht. Jouw website kan zo op twee manieren gevonden worden, waardoor je een grotere kans hebt dat mensen op jouw website terechtkomen.

Er is nog een andere reden waarom de alt-tag belangrijk is. Een alt-tag is niet alleen voor de zoekmachines handig, maar ook voor blinden en slechtzienden. De alt-tag is voor hen een hulpmiddel, waarbij de screenreader de alt-tag voorleest en dus wat er op de afbeelding te zien is.

Tips voor een goede alt-tag

Om te zorgen dat de zoekmachines jouw afbeelding met alt-tag zullen waarderen, hebben we een aantal tips voor je. Als jij je aan deze tips houdt, zullen de zoekmachines jou belonen met een betere vindbaarheid.

  1. Een duidelijke en gedetailleerde beschrijving: Zorg ervoor dat er duidelijk beschreven wordt wat er op de afbeelding te zien is en dat je niet te algemeen bent. Als je bijvoorbeeld een Sparta e-bike hebt, gebruik dan niet ‘fiets’ als beschrijving. Het beste is de beschrijving zo gedetailleerd mogelijk met merk en specificaties erbij.
  2. Maak de alt-tag tussen de 125 en 140 karakters: Dit is het gedeelte dat de zoekmachine zal indexeren en is dus het gedeelte dat het meest relevant moet zijn.
  3. Gebruik ook de title-tag bij de afbeelding: Een title-tag is de beschrijving die verschijnt als je op de afbeelding gaat staan. Deze tag is niet hetzelfde als de alt-tag en kun je apart invullen. Het helpt de zoekmachine om een completer beeld te krijgen van de afbeeldingen.

Meer informatie?

Wil je graag meer weten over alt-tags en hoe je deze het beste kunt inzetten? Wij helpen je graag om de beschrijving van de afbeeldingen op jouw website te verbeteren. Neem gerust vrijblijvend contact op voor persoonlijk advies.