Een copywriter is iemand die wervende en overtuigende teksten schrijft voor bedrijven om de lezer (potentiële klant) van dit bedrijf een actie te laten uitvoeren. Denk hierbij aan het plaatsen van een bestelling of het aanvragen van meer informatie. Naast het schrijven van wervende teksten voor diverse kanalen, zowel offline als online, weet een copywriter ook jouw bedrijf beter vindbaar te maken in zoekmachines (SEO). Om dit werk op een juiste manier uit te kunnen voeren, beschikt een copywriter ook over een brede kennis op het gebied van marketing, consumentenpsychologie en in enkele gevallen neuromarketing. Dit tezamen zorgt ervoor dat een copywriter jouw bedrijf kan helpen om alle opgestelde marketingdoelen te behalen.

Wat is copywriting

Copywriting is het schrijven van overtuigende teksten, door een copywriter, om uiteindelijk de lezer een bepaalde actie te laten uitvoeren. Een copywriter kan teksten schrijven voor onder andere websites, brochures, nieuwsbrieven en de social media kanalen van bedrijven. Deze teksten worden altijd geschreven met een bepaald (marketing)doel voor ogen. Dit doel kan zijn om potentiële klanten aan te sporen om jouw product of dienst te kopen of om de naamsbekendheid van jouw bedrijf te vergroten.

Werkwijze van een copywriter

Bij het schrijven van een tekst maakt de copywriter gebruik van vaste werkwijze. De eerste stap, de basis, is het inventariseren van jouw behoefte als klant. Eén van de vragen die hierbij beantwoord moet worden is welk doel de tekst moet worden geschreven. Is het doel om klanten jouw product of dienst te laten kopen of is het juist om de naamsbekendheid van jouw bedrijf te vergroten? Door een goede inventarisatie kan de copywriter bepalen wat voor type tekst er nodig is, via welke kanalen de tekst het beste is te communiceren en hoe de doelgroep moet worden benaderd. Informatie over de doelgroep is van essentieel belang bij copywriting. Voordat de copywriter start met schrijven moet hij of zij weten wat de interesses zijn van jouw doelgroep en hoe en via welk kanaal zij het beste kunnen worden benaderd. Als dit helder in kaart is gebracht, alle randvoorwaarden zijn besproken met jou als opdrachtgever en de identiteit van jouw bedrijf helder zijn voor de copywriter, kan er gestart worden met het schrijven van de tekst.

Meer weten over copywriting

Wil je hulp bij het schrijven van wervende teksten voor jouw bedrijf of wil je dit uitbesteden? Neem dan vrijblijvend contact met ons op! Wij kijken dan samen met jou naar de mogelijkheden.