Een funnel is een soort trechter waarin je van een grote groep filtert naar een kleine groep die daadwerkelijk een aankoop gaat doen. Op het gebied van marketing wordt een dergelijke funnel een marketing funnel genoemd. Deze marketing funnel vloeit uiteindelijk over in een zogenoemde sales funnel. Weten hoe dit in zijn werk gaat en uit welke onderdelen deze funnel bestaat? Lees dan snel verder!

Online marketing funnel

De online marketing funnel start zodra iemand een lead is. Met andere woorden: iemand heeft interesse getoond in jouw aangeboden product of dienst. Deze interesse kan onder andere bestaan uit een inschrijving voor jouw nieuwsbrief, het downloaden van een whitepaper of het aanvragen van een brochure.

De eerste fase in de online marketing funnel is awareness. In deze fase zitten alle potentiële klanten die met jouw bedrijf in aanraking zijn gekomen via de door jouw opgezette marketingcampagnes of die eigen research hebben gedaan. Op dit punt start ook de leadgeneratie. Je hebt nu informatie van de klant. Deze informatie kun je gebruiken om nieuwe acties uit te zetten en ze op deze manier naar de volgende fase van de marketing funnel te nemen.

In de tweede fase van de online marketing funnel leren de potentiële klanten meer over onder andere jouw bedrijf en de producten of diensten die je aanbiedt. Als ondernemer werk je in deze fase aan de relatie tussen jou en de potentiële klant. Dit kun je doen door een persoonlijke mail te sturen, een nieuwsbrief op te zetten en door content te plaatsen die relevant is voor deze potentiële klanten.

In de derde fase van de funnel overweegt de potentiële klant om jouw product of dienst te kopen of niet. In deze fase kun je als ondernemer de potentiële klanten meer informatie over het product sturen en kun je ze een voorstel doen. Hierbij kun je denken aan een proefperiode of een korting. Mocht de klant nog steeds geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf, dan gaat deze potentiële klant naar de laatste fase van de online marketing funnel. Dit is de intentiefase.

In de intentiefase laat de potentiële klant zien interesse te hebben in jouw product of dienst. Dit laat hij of zij zien door bijvoorbeeld het downloaden van een demo of door het product te plaatsen in de winkelwagen. In deze fase is het van belang dat je als ondernemer duidelijk laat zien waarom de klant nu jouw product of dienst moet aanschaffen. Dit is ook de fase waarin de marketing funnel overvloeit in de salesfunnel.

Sales funnel

Van de marketing funnel komt de klant uiteindelijk in de sales funnel. In deze funnel staat de verkoop van het product of de dienst centraal. Je vindt daarom in deze funnel geen uitgebreide toelichting op een product of dienst meer zoals dit wel te vinden is in de marketing funnel. In de sales funnel worden de voordelen van het product of de dienst kort opgesomd om de potentiële klant het laatste zetje te geven om te converteren.

Na de intentiefase in de online marketing funnel komt de klant in de evaluatie fase van de sales funnel. Hier maken de potentiële klanten hun definitieve beslissing om wel of niet te kopen. Als de klant beslist om jouw product of dienst te kopen, dan komt deze in de tweede, tevens laatste fase, van de sales funnel: de aankoopfase. In deze fase gaat het om de transactie. Als de klant vloeiend door deze aankoopfase gaat en hier dus een positief gevoel aan overhoudt, dan is de kans groot dat hij of zij zorgt voor nieuwe potentiële klanten. Deze potentiële beginnen dan weer in de eerste fase van  jouw marketing en sales funnel. Het hele proces begint dus weer opnieuw.

Hulp nodig?

Wil je hulp bij het genereren van leads, het schrijven van de juiste content voor jouw marketing en sales funnel of een advies voor jouw marketingcampagne? Neem dan vrijblijvend contact met ons op! Wij kijken graag met jou naar de mogelijkheden.