Een meta description is de beschrijving van de pagina waar je naar toe zal gaan. De meta description moet de zoeker binnen 2 of 3 regels kunnen vertellen wat er op de pagina te vinden is en kun je zien als een soort pitch. Als je een goede wervende tekst als meta description gebruikt, zul je zien dat de CTR voor jouw pagina hoger is. Het optimaliseren van deze meta description is dan ook een belangrijk onderdeel van SEO.

Wat maakt een goede meta description?

Bij het maken van de meta description moet je er vooral voor zorgen dat je de zoeker aanspreekt en overtuigt. Je wilt overtuigen om naar jouw website door te klikken en de meta description moet daarom interesse wekken. Ook is het slim om een call to action erin te verwerken, zoals: neem contact op, bekijk ons assortiment, vraag nu een offerte aan of schrijf u in voor onze nieuwsbrief. Vaak schrijf je de call to action vaak in de vorm van een gebiedende wijs en wordt hij als laatste genoemd in de meta description.

Bij het invullen van de meta description kun je ook gevraagd worden de meta keywords in te vullen. Meta keywords zijn trefwoorden die over de inhoud van de tekst gaan. Deze hoef je niet in te vullen, want hier let Google namelijk niet op. Je kunt jezelf dus moeite besparen door deze niet in te vullen.

Ideale lengte van een meta description

Je zult je misschien afvragen: hoe lang moet die meta description dan zijn? Het maximum voor de beschrijving was altijd 160 karakters. Google heeft echter recent bekend gemaakt dat ze de weergave van de meta descriptions langer hebben gemaakt, met een maximum van 320 karakters. De langere meta description wordt niet altijd weergegeven, maar alleen als de zoekopdracht daarom vraagt.

Moet je dan nu meteen de meta descriptions van jouw pagina langer gaan maken? Nee, want de langere beschrijving wordt niet altijd gebruikt. Alle meta descriptions gaan aanpassen is dan ook een verspilde moeite. Het verstandigste is dan ook om je aan het maximum van 160 karakters te houden.

UPDATE MEI 2018: De meta descriptions zijn per mei 2018 weer enkel zichtbaar met een maximum van pakweg 160 karakters. Blijkbaar heeft Google met de extra ruimte getest en besloten dat 160 karakters een betere maximale lengte was dan 320 tekens.

 

Hulpmiddelen voor het optimaliseren van jouw meta descriptions

  • Met behulp van onze Tag Simulator kun je zien hoe de meta tags de weergave van jouw website in Google, Twitter en Facebook beïnvloeden.
  • Met onze Meta Tags Tool kun je snel bekijken en controleren welke meta tags jouw webpagina bevat en welke tekst erin opgenomen is.

 

Hulp nodig?

Heb je hulp nodig bij het schrijven van de meta description of wil je meer informatie? Wij helpen je graag verder. Neem gerust contact met ons op om een afspraak te maken.