Een online marketingstrategie is niet eenvoudig uit te leggen in één zin. Het bestaat namelijk uit verschillende onderdelen en deze onderdelen samen vormen jouw online marketingstrategie. Een belangrijk onderdeel van deze strategie is de doelgroep die je wilt bereiken en de marketingdoelstelling die je voor ogen hebt. Deze twee bepalen in grote mate jouw online marketingstrategie. Een goede marketingstrategie is voor een bedrijf van groot belang. Het zorgt er namelijk voor dat je de juiste doelgroep bereikt en de potentiële klanten uit deze groep bij jou laat converteren!

Het formuleren van een marketingstrategie

Bij het formuleren van een marketingstrategie ben je voornamelijk bezig met het maken van keuzes en het stellen van prioriteiten. Vragen die onder andere moeten worden beantwoord in je online marketingstrategie is wat je wilt bereiken, welke online marketingactiviteiten daarbij nodig zijn, wat deze activiteiten gaan opleveren en welke prioritering je hieraan gaat geven. Dit is van belang omdat je zo gerichter je marketingbudget kunt besteden en beter kunt meten hoe jouw marketingactiviteiten presteren.

Zodra je deze vragen hebt beantwoord, start je met het afbakenen van je online marketingstrategie. Hierbij stel je jezelf de vraag welke productgroepen of markt je wil betrekken in je marketingstrategie en of je deze strategie lokaal, nationaal of internationaal richt. Daarna bepaal je op welke doelgroep je jouw marketingactiviteit wil richten. Dit doe je aan de hand van buying persona’s. Deze kunnen je namelijk een goed beeld geven van de eisen en wensen van jouw online doelgroep. Op deze manier kun je jouw marketingactiviteit gerichter inzetten waardoor de kans groter is dat de potentiële klant converteert en je geen budget weggooit.

Wat is een marketingdoelstelling?

Een belangrijk onderdeel van een online marketingstrategie is de marketingdoelstelling. Je formuleert hierbij voor iedere doelgroep een doel. Indien je meerdere doelen hebt voor één doelgroep, dan is het van belang dat je hier een prioritering in aanbrengt. Voorbeelden van doelen kunnen zijn: omzetverhoging, nieuwe klanten aantrekken, klanten behouden of naamsbekendheid vergroten. Deze doelen moeten daarna vertaalt worden naar een online marketingactiviteit en er moet bepaald worden welk kanaal het meest geschikt is om te communiceren richting de potentiële klant. Om uiteindelijk te meten of jouw marketingactiviteit het goed doet, is het belangrijk om Key performance Indicators (KPI’s) te formuleren. Een voorbeeld van een KPI is het aantal leads dat informatie opvraagt, het aantal bestellingen die worden geplaatst of hoe vaak er gebruikt wordt gemaakt van de veelgestelde vragen pagina. Al deze KPI’s helpen je om jouw marketingactiviteit te meten en vanuit daar de desbetreffende activiteit te optimaliseren. Op deze manier kom je steeds een stapje dichterbij jouw marketingdoelstelling.

Meer weten?

Wil je meer weten over marketingdoelstellingen? Of wil je graag hulp bij het opzetten van jouw online marketingstrategie? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Wij kijken dan samen met jou naar de mogelijkheden.