De afkorting URL staat voor Uniform Resource Locator en is het adres van een bestand op internet. Bij de URL zou je misschien allereerst denken aan het adres van een website, maar een URL kan ook verwijzen naar een document of afbeelding dat op het internet te vinden is.

Een voorbeeld van een URL is:

Online marketing

Hoe zit de URL in elkaar?

In de zoekresultaten van Google is de URL in het groen aangegeven, en laat het zien naar welke pagina het verwijst. De URL is opgebouwd uit verschillende onderdelen, die hieronder aan de hand van een voorbeeld worden toegelicht.

Online marketing

  • protocol: het eerste deel van de URL is het protocol en bepaalt hoe er gecommuniceerd wordt tussen de server en de website. Dit kan door middel van http of https.
  • domein: dit is de naam van het domein en is voor elke website uniek. Zodra een domeinnaam voor een website bezet is, kan deze elders niet meer gebruikt worden.
  • map/directory: dit is de map of directory waarin de pagina zich bevindt en kan als categorie gezien worden, waar meerdere pagina’s in zitten.
  • naam van de pagina: dit is de uiteindelijke locatie en naam van de pagina. In bovenstaand voorbeeld gaat het om de pagina over online marketing.

Waar kun je de URL voor gebruiken?

De URL is één van de factoren waar de zoekmachines de volgorde in resultatenpagina op baseert. Er wordt gekeken naar de leesbaarheid van de URL en of er geen rare tekens in staan. Dit is makkelijk uit te leggen aan de hand van twee voorbeelden:

  • https://www.leadit.nl/93854azed&poasd
  • https://www.leadit.nl/diensten/online-marketing

Op basis van de tweede link weet je dat je waarschijnlijk terechtkomt op een pagina over online marketing en op basis van de eerste link heb je geen idee.

Naast de leesbaarheid zijn ook de zoekwoorden belangrijk. Het is aan te raden om relevante zoekwoorden ook in de URL te gebruiken, zodat de kans groter is dat jouw website in de zoekresultaten getoond wordt.

Een ander aandachtspunt is de lengte. Het is mogelijk om de URL honderden karakters lang te maken, maar dit is niet verstandig. Sommige computers hebben moeite met het laden van lange URL’s, waardoor het verstandig is om een maximum van 100 karakters aan te houden.

Hulp nodig?

De URL is een handige tool om ervoor te zorgen dat je beter rankt in de zoekresultaten. Wil je graag hulp om de URL’s van jouw website te verbeteren? Neem dan contact met ons op. Onze medewerkers helpen je graag verder!