Als je campagnes gaat opzetten om leads binnen te halen, noemen we dat lead generation of leadgeneratie. Dit doe je met zogenaamde direct-responsecampagnes (ook wel leadgenererende of verkeersgenererende campagnes). Dit zijn campagnes die jouw klanten motiveren een specifieke actie te ondernemen, zoals het aanvragen van een brochure of het inschrijven voor je nieuwsbrief. Om je lead generation betekenis te geven is het belangrijk dat je bij het opzetten van online leadgeneratie denkt vanuit je (potentiële) klant. Wanneer en hoe wil deze benaderd worden? Als je hier goed op inspeelt, is de kans groot dat je meer leads gaat genereren en uiteindelijk meer conversies kunt realiseren!

Wat is een lead?

De betekenis van een lead is niet eenvoudig uit te leggen, maar je kunt dit het beste zien als een spoor dat kan leiden naar een conversie. Je krijgt door de leads inzicht in je potentiële klanten en met de informatie die zij achterlaten krijg je automatisch de mogelijkheid om contact met ze op te nemen. Op deze manier kun je proberen van potentiële klanten echte klanten maken. Denk maar eens aan webshops waar je spullen in je winkelwagentje hebt geplaatst. Als je ingelogd was tijdens dit proces, is de kans groot dat je na een aantal uren of dagen een mailtje hebt ontvangen met de vraag of je de producten nog wilt bestellen. Data is hierbij dus erg belangrijk. Als ondernemer is het daarom ook van belang om jouw spoor dat kan leiden tot een conversie, ook wel customer journey genoemd, goed in kaart te brengen. Als dit helder in beeld is dan kan je namelijk gerichter actie ondernemen en daardoor de kans vergroten om de potentiële klant te laten converteren.

Hulp nodig bij leadgeneratie?

Leadgeneratie kan ontzettend waardevol zijn voor je website of webshop. Wil je advies over hoe je lead generation voor jouw bedrijf kunt inzetten? Neem contact met ons op! We bespreken graag de mogelijkheden.