Online marketing is de overkoepelende term die gebruikt wordt voor het onder de aandacht brengen van producten, diensten en bedrijven via internet bij (potentiële) klanten. Deze online marketing definitie is vrij breed. Dit komt doordat online marketing voor uiteenlopende doeleinden kan worden ingezet. Zo kan het doel zijn om potentiële klanten een product te laten kopen, zich in te laten schrijven voor de nieuwsbrief of een offerte aan te vragen. Een online marketingcampagne kan ook als doel hebben om meer naamsbekendheid te creëren voor jouw bedrijf.  

Voordelen van online marketing

Het grootste voordeel van online marketing ten opzichte van offline marketing (radio, tv, posters etc.) is de meetbaarheid. Er zijn verschillende tools, zoals Google Analytics, die meten hoe vaak een advertentie is gezien of er op geklikt is en in welke mate dit gezorgd heeft voor bijvoorbeeld een aankoop. Dit is niet mogelijk bij advertenties in kranten of reclames op TV, waardoor je niet weet wat wel werkt en wat niet.

De belangrijkste online marketing methodes zijn zoekmachine marketing (SEO en SEA), display marketing (banners), e-mailmarketing, social media marketing en affiliate marketing. Afhankelijk van jouw doel wordt de meest geschikte methode ingezet. Bij online marketing kan er heel nauwkeurig gekozen worden om te adverteren voor een specifieke doelgroep die relevant is voor jouw bedrijf. Dit zorgt ervoor dat je geen marketingbudget verspilt aan mensen die niet relevant zijn. Daarnaast kan ook het exacte moment worden gekozen om te adverteren. Is het bijvoorbeeld niet relevant om in het begin van de week te adverteren, dan zet je de advertenties op deze dagen uit.

Wat doet een online marketeer?

Nu vraag je jezelf natuurlijk nog af, wat doet een online marketeer nou precies? De werkzaamheden van een online marketeer zijn heel breed en willen nog wel eens van elkaar verschillen afhankelijk van de specialisatie. In grote lijnen houden ze zich bezig met het analyseren van het online gedrag van de doelgroep en onderzoeken ze wat de beste manier is om deze doelgroep te bereiken afhankelijk van het gezette marketingdoel. Daarnaast houden ze zich bezig met het optimaliseren van de website door content marketing en het houden van A/B testen, maar kijken ze ook kritisch naar het design en het technische fundament. En als laatste worden er advertentiecampagnes opgezet in Google Adwords of Facebook. Dit is nog maar een greep uit de werkzaamheden van een online marketeer. Online marketing is een doorlopend proces van analyseren-implementeren-meten om zo te zorgen voor continue verbetering.

Meer weten?

Wil je weten op welke marketinggebieden Leadit inzetbaar is? Een volledig overzicht van onze werkzaamheden vind je op onze diensten pagina. Ben je nieuwsgierig naar wat een wij  voor jouw bedrijf kunnen betekenen of heb je andere vragen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!