ROI staat voor return on investment en geeft het rendement op jouw investering aan. Dit kan zowel een negatief als positief getal zijn. Door elke maand je  ROI te berekenen, ben je in staat om jouw marketingactiviteiten met elkaar te vergelijken en daarna te bepalen hoe je deze gaat verbeteren. Mocht je de ROI formule willen inzetten om jouw marketingactiviteiten te vergelijken dan wordt dit ook wel Return on Marketing Investment (ROMI) genoemd.

ROI

Om de return on investment te berekenen zijn er verschillende formules die je kunt gebruiken. Alle formules hebben wel dezelfde basis maar kunnen anders worden ingevuld. Dit is afhankelijk van het doel. De meest gebruikte formule voor de ROI is: (opbrengst investering – kosten investering) / kosten investering * 100%.

Voorbeeld:

De jaarlijkse opbrengst is € 240.000

De kosten zijn € 200.000

ROI = (€ 240.000 – € 200.000) / € 200.000 *100% = 20%

Dit houdt in dat je voor iedere euro die je investeert 20 eurocent winst oplevert. Naast deze reguliere ROI is er ook een zogenoemde Return on Marketing Investment (ROMI). Deze ROI wordt speciaal gebruikt om het rendement op jouw marketingactiviteiten te berekenen.

ROI marketing

De ROI marketing, ook wel Return on Marketing Investment (ROMI) genoemd, meet de verhouding tussen de opbrengst van jouw marketingcampagne en de kosten die je gemaakt hebt voor deze campagne. De uitkomst helpt je om jouw marketingcampagne te analyseren, verbeteren en toekomstige campagne resultaten te voorspellen. De formule voor de ROI marketing is: (opbrengst campagne – investering campagne)/ investering campagne * 100%.

Voorbeeld:

Opbrengst van de campagne is € 3.000

Investering in de campagne is € 2.000

ROI marketing = (€ 3.000 – € 2.000) / € 2.000 *100% = 50%

Met andere woorden: iedere euro die je investeert in de marketingcampagne, levert je 50 eurocent winst op.

Verschil ROI en marketing ROI:

De reguliere ROI verschilt op een aantal punten met de ROI marketing. De reguliere ROI wordt als een echte financiële parameter gebruikt voor een financieel doel. De ROI marketing daarentegen kijkt niet alleen naar het verleden, heden en de toekomst maar is ook goed te gebruiken om niet-financiële berekeningen en prognoses mee te maken. Je kunt namelijk in de ROI marketing ook de klanttevredenheid, de Net Promotor Score (NPS), de klantretentie en de klantloyaliteit meenemen. Ten slotte streven marketingbestedingen vaak andere doelen na en is het voor innovatieve marketing campagnes moeilijker om de verwachte impact te bepalen. Echter, kan deze ROI jouw als bedrijf wel een goede indicatie geven over de prestaties van jouw marketingcampagne.

Meer informatie

Wil je meer weten over de marketing ROI? Of wil je weten hoe je de ROI van jouw marketingcampagne kan verbeteren? Neem dan vrijblijvend contact met ons op of breng een bezoek aan ons kantoor in Assen. We kijken graag samen met jou naar de mogelijkheden!