Schema.org is een website waarop allemaal stukjes code staan, die jij kunt toevoegen aan de content van je website. Met die stukjes code kun jij je content markeren (markup) en wordt er verteld waar die bepaalde content voor staat. De content die gemarkeerd is met code van schema.org wordt ook wel structured data genoemd. Die structured data wordt dan ook weergegeven in de snippets in de zoekresultaten van Google. Op die manier hebben (potentiële) klanten meer informatie over jouw producten.
Hoe werkt schema.org?
Het principe van schema.org is het beste uit te leggen aan de hand van een voorbeeld.
Stel, je hebt een webshop waar je Nike sneakers in verkoopt. Op je pagina over Nike sneakers heb je bijvoorbeeld staan dat de sneakers $49.99 kosten en een beoordeling van 4 uit 5 sterren heeft. Op het moment dat jij de prijs van de sneakers markeert met de code ‘price’, dan weten zoekmachines als Google dat $49.99 de prijs van de sneakers is. Deze prijs zullen ze dan ook vermelden in de snippet. Hetzelfde geldt voor de beoordeling, die je markeert met het stukje code ‘rating’. In onderstaande afbeelding zie je hoe de snippet dan verschijnt in de zoekresultaten.
De voordelen voor jouw website
Naast de stukjes code ‘price’ en ‘rating’ zijn er nog vele andere stukjes code waarmee je je content kunt markeren. Voorbeelden hiervan zijn de kooktijd bij een recept of het aantal pagina’s van een boek. Om iedereen toegang te geven tot alle stukjes code die er bestaan, hebben alle zoekmachines de handen ineengeslagen en schema.org opgericht. Bijna voor iedere soort website zijn er dus wel stukjes code beschikbaar om toe te voegen aan de content. Het toevoegen van die code zorgt er misschien niet direct voor dat je hoger in de zoekresultaten komt, maar wel dat je bij meer zoekopdrachten relevant wordt. Tenminste, als je structured data consequent toevoegt aan de content die je maakt.