Google Rich Answers (ook wel featured snippets genoemd) zijn de antwoorden op veelgestelde vragen van gebruikers van zoekmachines. Het gedeelte waar de Google Rich Answers vertoond worden, wordt ook wel de Google Rich Answer Box genoemd. Google Rich Answers zijn bedoeld om een direct antwoord te geven op de vraag en om daarmee de gebruiker tijd te besparen. Met name voor zoekopdrachten op een smartphone is dit handig, omdat daar vaak weinig ruimte is op het scherm en ze minder hoeven zoeken om bij het juiste antwoord te komen. Google wil er hiermee voor zorgen dat de gebruiker een goede en makkelijke ervaring heeft.
Waarom zijn Google Rich Answers belangrijk?
Google Rich Answers zijn met name belangrijk voor zoekmachine optimalisatie (SEO), waarbij het gaat om zo goed mogelijk gevonden worden in de zoekmachines. Als jouw pagina vertoond wordt in de Rich Answer Box, dan staat jouw pagina automatisch helemaal bovenaan en wordt jouw website dus uitgelicht.
Ook al stond jouw pagina dus misschien niet op de eerste plaats in de zoekresultaten, door Google Rich Answers kun je alsnog bovenaan komen. Wanneer jouw pagina wordt uitgelicht, wordt je dus door Google als betrouwbaar en autoritair gezien. Zo krijg je dan misschien wel bezoekers op je website die je anders niet had gehad!
Hoe word je vertoond in Google Rich Answers?
- Natuurlijk is er geen stappenplan waarmee je direct in de Rich Answers terecht zult komen, maar er zijn zeker een paar dingen waar je rekening mee kunt houden. We hebben ze hieronder voor je opgesomd:
- Google Rich Answers worden dus vertoond op veelgestelde vragen. De meeste vragen waarbij ze vertoond worden, zijn nog altijd ‘wat is…’ vragen. Het is dus slim om je te focussen op deze vragen.
- Doe eerst je research naar de vraag/zoekterm. Google vertoont namelijk alleen Rich Answers als er vaak genoeg naar de zoekterm gezocht wordt.
- Zorg dat je in je artikel of blog een duidelijk antwoord op de vraag hebt, die ongeveer rond de 50 woorden is. Dit zal dan het antwoord zijn dat in de Answer Box vertoond wordt. Als je niet zo’n antwoord hebt, dan zal jouw pagina minder snel te zien zijn.
- Laat de vraag waarmee je in de Google Rich Answers vertoond wil worden nog een keer terugkomen in de titel (H1) van je artikel of blog.
Meer weten
Wil je meer weten over Google Rich Answers? Of wil je weten over onze diensten? Neem dan gerust contact met ons op. Onze medewerkers helpen je graag verder!