Een zoekwoordanalyse is een onderzoek waarbij je kijkt op welke zoektermen het meest gezocht wordt. Het is hierbij het verstandigste om eerst een zoekwoordanalyse te doen, voordat je de content voor de website gaat schrijven. Op die manier kun je de content beter afstemmen op die zoekwoorden, waardoor je website waarschijnlijk beter vindbaar zal zijn in de zoekmachines. Een zoekwoordanalyse is dus heel belangrijk voor zoekmachine optimalisatie (SEO).
Hoe kun je een zoekwoordanalyse uitvoeren?
Je zult misschien denken: hoe kan ik dan zo’n zoekwoordanalyse doen? Nou, hier heeft Google een speciale tool voor ontwikkeld: de keyword planner. Via je account van Google Adwords kun je die keyword planner gebruiken en kun je zoeken op zoektermen die volgens jou relevant zijn voor jouw bedrijf. Voor dat zoekwoord wordt dan aangegeven hoe vaak er per maand op gezocht wordt. Dit wordt ook wel het zoekvolume genoemd.
Op basis van de resultaten van de zoekwoordanalyse kun je kijken welke zoekwoorden de meeste zoekvolume hebben en kun jij de content van je website daarop afstemmen.
Waarom is een zoekwoordanalyse belangrijk?
Zoals je eerder al hebt kunnen lezen, een zoekwoorden onderzoek is dus belangrijk voor SEO. Maar hoe zit dat dan? Content van een website wordt namelijk vaak afgestemd op bepaalde zoekwoorden, zodat ze op die zoekwoorden beter vindbaar zijn in de zoekresultaten. En je content aanpassen om hoger in de organische zoekresultaten van de zoekmachine te komen, is één van de onderdelen van SEO. Een zoekwoordanalyse is als het ware de basis van SEO, van waaruit je de content gaat maken.
Maar naast SEO is een zoekwoordanalyse ook belangrijk voor SEA. Op de zoekwoorden met veel zoekvolume kun je niet alleen gevonden worden in de organische zoekresultaten, maar ook in de advertenties van Google. Meer over online adverteren kun je lezen op onze pagina over SEA.
Meer weten?
Wil je meer weten over de zoekwoordanalyse? Of kunnen wij je helpen om voor jou de juiste zoekwoorden te bepalen? Neem dan gerust contact met ons op. Onze specialisten hebben veel ervaring in het maken van een zoekwoordanalyse en helpen je graag!